Az Oktatási Hivatal kihírdette a 2025 őszi középszintű közigazgatási ismeretek érettségi projekttémáit:
1. Miért van Szent Korona Magyarország mai címerében?
Magyarország államformája köztársaság, de a címerünket a Szent Korona díszíti. Mit fejez ki ez a jelkép a magyar államiság szempontjából? Hogyan viszonyul az Ön helyi közege Magyarország államformájához? 2012-től megváltozott országunk hivatalos neve (Magyarország), mi a véleménye erről a helyi közösségének?
A választott altéma kidolgozása jelenti a projekt önálló kutatásra vonatkozó részét. Az alábbi két altéma közül egyet kell választania.
- Gyűjtse össze a magyar nemzet jelképeit! Készítsen felmérést saját környezetében nemzeti jelképeinkkel kapcsolatban! Mennyire ismerik a környezetében élő emberek ezeket a jelképeket? Mi a véleményük arról, hogy a rendszerváltás után a Szent Korona visszakerült a magyar címerbe? Mely nemzeti jelképeket ismerik a leginkább a környezetében élő személyek? Melyeket kevésbé? Mennyire vannak tisztában ezen jelképek eredetével, szimbolikájának jelentésével? Elemezze kutatása eredményeit!
- Készítsen ismeretterjesztő kampányt a magyar nemzeti jelképekről! Célközönsége a saját kortárscsoportja. Mutasson be legalább öt nemzeti jelképet (pl.: címer, Szent Korona, nemzeti trikolór)! Mely felületeken terjesztené az összeállított anyagait? Projektjéhez csatolja az elkészült ismeretterjesztő anyagokat is!
2. A Kormányablakok működése
Hivatalos ügyeink nagy részét ma már egy integrált rendszerben intézhetjük a területileg illetékes Kormányablakokban. A pontos ügymenet ismerete gyorsíthatja az ügyintézést, ugyanakkor az állampolgárok számára nem mindig egyértelmű, mely ügyköröket lehet a Kormányablakoknál intézni. Mutassa be a Kormányablakok ügyköreinek csoportjait!
A választott altéma kidolgozása jelenti a projekt önálló kutatásra vonatkozó részét. Az alábbi két altéma közül egyet kell választania.
- Mutassa be a személyazonosításra alkalmas igazolványok kiállításának menetét (személyi igazolvány, jogosítvány, útlevél)! Melyik lesz azonnal intézhető, melyik nem? Mi ennek az oka? A Kormányablakok felállítása előtt hogyan lehetett intézni ezeket az ügyeket? Készítsen kérdőíves felmérést a környezetében élő emberekkel arra vonatkozóan, mennyire elégedettek a Kormányablakokban történő ügyintézéssel! Mit gondol, hogyan lehetne még hatékonyabbá tenni az ügyintézés menetét?
- Állítson össze egy rövid, 3-5 perces tájékoztató filmet, melyben az érettségiző korosztály számára bemutatja, hogyan működik a személyazonosításra alkalmas igazolványok kiállítására vonatkozó ügyintézés a Kormányablakokban! A filmben szerepeljen a Kormányablak kiválasztásának módja, az időpontfoglalás menete, a kiállításhoz szükséges dokumentumok felsorolása, illetve hogy mely feltételeknek kell megfelelnünk és milyen költségek merülhetnek fel!
3. Európai uniós fejlesztések a településemen
Magyarország 2004 óta tagja az Európai Uniónak, melynek támogatásával számtalan fejlesztés és beruházás valósult meg az elmúlt bő másfél évtizedben. Mutassa be, mely elvek alapján részesülhet egy magyarországi projekt európai uniós támogatásban! Mekkora összeg érkezik Magyarországra éves szinten az Európai Unióból? Mely intézményrendszeren keresztül történik a pénzek elosztása? A választott altéma kidolgozása jelenti a projekt önálló kutatásra vonatkozó részét.
Az alábbi két altéma közül egyet kell választania.
- Mutasson be legalább három olyan fejlesztést a lakhelye szerinti tervezési-statisztikai régiójában (NUTS 2 szint), amely az Európai Unió finanszírozásában / társfinanszírozásban valósult meg! Kérdőíves felmérésben tudja meg a lakosság véleményét az adott beruházásokról!
- Készítsen elő egy az iskoláját érintő projektet, amely az Európai Unió társfinanszírozásában valósulhatna meg! Mivel érvelne a fejlesztés / beruházás mellett? Milyen hatása lenne a projekt megvalósulásának az iskola életére? A projekt előkészítéséhez készítsen kérdőíves felmérést, melyből megtudható, mely fejlesztésekre lenne igénye az iskola közösségének!
Ha ebből a tárgyból érettségizel és segítségre van szükséged:
Középszintű közigazgatási ismeretek e-learning érettségi felkészítő tanfolyam